Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
Mexico 2004
Indsendt af:skipper Jens på m/s Baltic Star
Dato:21-11-2005

Min første oplevelse kom allerede da jeg steg ud af flyet i Los Cabos lufthavn på halvøen California. Temperaturen lå på omkring 38 grader. Noget mere end i det kolde Danmark. Min ven Steven og jeg lejede en bil og kørte til Cabo san lucas. Da vi kom til Cabo fandt vi ud af at vi ikke havde adressen på hotellet. Efter at vi havde kørt hele Cabo rundt fem gange, fandt vi det endelig. Dagen efter skulle vi ud og fiske med båden El Budster. På vejen ud, stoppede vi ved en lille fiskebåd for at købe nogle levende makreller, som vi skulle bruge som agn. Efter en halv times sejlads, satte vi troling grejerne ud. En time efter fik vi det første hug. Og lige bagefter endnu et hug. Det var 2 guld makreller (Dorados) på 10 og 14kg. En flot fisk som fighter utroligt godt til den bitre ende. Det er sjovt at se når de springer op af vandet. En halv time efter så vi en død sæl i overfladen. Vi prøvede at fiske rundt omkring den og bingo, en stribed marlin bed på en af krogene. Efter at jeg havde givet modhug, sprang den helt vildt op af vandet. Og den blev ved i de næste 20 minutter med at dyrke akrobatik i vandoverfladen. Vi fik den op og satte et mærke i den, og derefter blev den genudsat. Den vejede ca. 70 kg. En time efter fik vi en anden marlin på krogen. Nu var det Stevens tur til at side i stolen . Efter 2 timer og 40 minutter kom den så tæt på båden at vi kunne mærke den, hvorefter den blev sat fri. Den vejede ca. 180kg., hvilket var Stevens personlige rekord. Hans arme lignede spaghetti bagefter.

Dag 2 Cabo
Allerede fra morgen stunden var der en frisk vind. Vi sejlede i godt en time hvorefter vi satte agnen ud. Efter en time så vi en fisk slå til en af teaserne, (lokkemad) så den fløj et par meter op i luften. Den bed ikke på så vi sejlede rundt for at lokke den, men forgæves. Den var ikke sulten. Efter endnu en times sejlads fik vi endelig et hug. Denne gang var det en dorado på 6 kg. Vinden havde frisket yderliger op, så det var svært at fiske. Bølgerne nærmede sig de 4 meter, og båden er kun 8 meter lang. P.S. Husk søsyge piller.

Dag 3 Los Barriles
Vi skulle havde haft en fridag, men bestemte os for at tage ud at fiske aligevel. Så vi kørte til hotel Palmas De Cortez, halvanden times kørsel nordpå. Vi nåede ikke at blive indlogeret på hotellet før vi skulle sejle. Vejret var helt anderledes end i Cabo. Vindstille og ikke en sky på himlen. En halv times sejlads med 26 knob i timen, og det var tid til at sætte agnen ud. Ikke ret lang tid efter fik vi det første hug, som viste sig var en stribet marlin på ca 50 kg. Efter 20 minutter var den mærket og genudsat. Lidt senere kom det store hug.

Efter at havde givet modhug tog fisken et udløb på 100 meter på ca. 10 sekunder. Husk at fjerne fingrene fra linen og spolen! Den første time var tovtrækkeri mellem fisken og jeg. Fik 5 meter line på spolen og fisken tog 10 meter. Da den havde gjort det 7 gange måtte jeg spænde bremsen på hjulet. Jeg havde ikke meget lyst til at fortsætte kampen længere, fordi mine arme og hænder var begyndt at føles som spaghetti. Vandet derovre er utroligt klart, og man kan se 50 meter ned. De sidste 20 minutter af fighten kunne jeg se fisken hele tiden under båden. Skipper David var god til at sejle frem og tilbage efter fisken. Skipperen ville godt have fisken med hjem. Den blev aflivet og fastgjorde til en platform bag på båden. Fighten tog mig 5 kvarter. Det var en blå marlin på 286 Lbs eller 130 kg. Vi fiskede videre og steven fik en Dorado på som bare var helt ustyrlig. Den tog nogle gevaldige spring de første par minutter, hvorefter den gik i dybet og røg af krogen. Steven var meget skuffet fordi det var en fisk på mellen 25 og 30 kg. Lidt efter fik han en på ca. 3kg.

Dag 4 Los Barriles
Vi ville prøve at fange tun i dag. Vi sejlede knap 2 timer østpå, hvor skipperen fandt en masse delfiner, som sprang op af vandet. Han sagde at tunen var neden under. Endelig fangede jeg min første tun. Det havde jeg ventet på i mange år. Der var mange tun i overfladen, som jagede småfisk, men vi fik kun 3 stk. på 6, 10 og 14kg.

Dag 5 Los Barriles
Endnu en flot vindstille morgen. Kl. halv syv tog vi afsted fordi skipperen sagde der var observeret tun nær kysten en times sejlads sydpå. Da vi havde sat grejerne ud gik det stærkt. 4 tun på 4 stænger samtidig. Så fik vi travlt. Besætningen måtte hjælpe til med de første. Små tun er simpelt hen sjove at fange. De drøner rundt hele tiden og man har ikke styr på dem. Ind og ud mellem de andre stænger.

Jeg havde taget min Kunnan kastestang med. Da det var tun mellem 3 og 6 kg vi fangede ville jeg prøve noget lettere grej end de sædvanelige pirke stænger. Det er det sjoveste jeg nogensinde har prøvet at fange. Prøv at forestille jer en makrel på 5 kg på kastestang. Det skal simpelthen opleves mere end en gang.

Efter en times fiskeri havde vi fanget 32 små tun, som alle blev aflivet og bragt med hjem. Steven kunne ikke dy sig for at smage på noget råt tunkød da vi kom hjem til hotellet. Det var noget af det bedste han havde smagt. Det er lidt svært at få frisk tun når man bor i Chicago som Steven.

Dag 6 Los Barriles
Vi ville prøve at fiske små tun igen. Men det var desvære ikke som dagen før. Fiskene var der men de gik hurtigt i dybet. Det blev kun til 5 tun og en Dorado. Vinden begyndte at friske op, så vi bestemte os at sejle tidligt hjem og pakke kuffert fordi vi skulle hjem dagen efter.

Alt i alt blev det til 23 fisk pr mand. Mine fisk vejede tilsammen 345 kg og Stevens vejede 284 kg. En fiskeferie jeg aldrig vil glemme. Og jeg håber jeg får chancen for at komme derned igen. Tusind tak Steven.

Knæk og bræk
Hilsen skipper Jens

P.S. Hvis du kune tænke dig at prøve lykken i det sydlige Californien efter marlin og tun, og har spørgsmål omkring hotel, båd og fly, er du velkommen til at ringe til mig på tlf 30275309.