Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
En lille historie fra Mörrums humusfarvede vande
Indsendt af:Kim Holm Boesen
Dato:21-11-2005

Eller: "Hvorfor bliver man ved år efter år at betale en formue for at fiske i Mörrum"

Af Kim Holm Boesen
Fiskeringen

I år skulle det være - for min Mörrums fiskekammerat. Nu var han blevet MEGET træt af, at vi altid kom derop, når der lige havde været en fantastisk opgang, eller skulle hjem og så kunne konstaterer at NU kom laksene dagen efter. Konsekvensen var, at han ansøgte og fik 14 dages fiskeri i Mörrum! Jeg selv var ikke så heldig. Jeg fik afslag på mine foretrukne dage og måtte derefter "tigge" mig til den 23.-24. maj.

Min kammerat startede den 18., men i følge meldingerne der oppe fra, var der ikke meget at have sin optimisme i. Der var gennemgående kun fangst på en halv snes laks om dagen, og vandets temperatur var oppe på 18-19 grader. Desuden sprang fiskene ikke meget.

Nåeh tænkte den fødte (jubel-)optimist. "De lover regn i slutningen af ugen = lavere vandtemperatur = mere vand i åen = opgang af laks!" Jeg fes over den 22. i klar, strålende solnedgang og var helt ustyrlig af laksefeber, så søvnen var ikke så lang.

Præcis kl. 5 landede min skinne i pool 17, men nej det var ikke som den 1. april - hele formiddagen gik med at affiske pool 17 - 18 og 28 - 29. Uden resultater!

Om eftermiddagen var så 15 -16 det gjaldt, men samme pauvre resultat. Da jeg er inkarneret spinnefisker og bestemt mener, at den eneste måde at komme i kontakt med disse atråværdige fisk, er ved at fiske dybt, måtte jeg konstaterer, at man kan bruge MANGE blink og spinnere på at sætte sig i Mörrumselvens sten.

Som altid når man helt faldet i søvn, sker der noget. Jeg havde næsten det dybtrøde blink inde, jeg benyttede på det tidspunkt, da det ca. 20 cm fra stangspidsen eksplodere i småsprøjt og en lille ørred åbenbarede sit gulbrune ydre. Den er så lille, at den ikke engang kunne trække line af. Resultatet er forudsigeligt - tabt. Nå - jeg kæmper lige en time mere efter den oplevelse, men så kalder Laxeriaets bøf også - mærket som jeg er af at stå op kl. 3.30. Efter bøffen tisser det ned og jeg buffer ind med bem. "Mörrumslaks er noget opreklameret l..., jeg vil sove", mens min fiskekammeret kæmper sig ud i regnen til endnu en nulbon.

Næste morgen er det pool 14 der er mit start punkt, men efter et par spinner tab, skal 16 og den lille ørred ved "Nisserne" prøves igen. Ser lige en enkelt laks makerer i 15, men ellers er der stille. Vi nærmer os middag og jeg flytter opad mod pumpestationen, nu på modsatte bred. Spinneren skraber bundet gang på gang, og så sidder den der igen - men hvad! "Bunden" ryster på hovedet og ca. 30 meter ude stiger en kæmpe messing farvet skygge op, med hele siden til - og så slipper spinneren og skyggen synker langsom ned igen, det sidste jeg ser, er en halefinne på størrelse med feltspade - NEJJJJJJJJJJJ. Kontrol af krogen afslører bare, at de er MEGET skarpe. Tyve kast mere over området gør bare min laksefeber endnu større. Den får så fred i en halv time.

Tilbage til stedet, med min fiskekammerat som tilskuer - første gang, ingen reaktion, anden gang - i bunden, skift til spinneren. Tredie gang - et puf til spinneren! Fjerde gang endegrejet passerer stedet, stiger en flot laks op med en plask. Så er det slut. 30 kast mere giver kun endnu en markering, og det er tid at bytte zoner kl. 13. Laksfeberen raser og jeg må lige omkring Lystfiskershoppen, for at se lidt grej, før jeg tager fat på pool 22-20. Utroligt smukt sted, der er "befængt" af fluefiskere, som ser lidt skævt til, at man kan dække ca. fire gange så meget vand som dem, i et kast. Men så var der lige overgangen fra noget hvidt vand til mere roligt. Her kan fluefolket ikke komme til, så jeg ligge mit Orkla blik på tværs, som jeg ville gøre i Norge, og følger blinket med ned, mens jeg prøver at komme ned i bagvandet ved de store sten.

Tredie gang sker det igen - hele stangen ryster og ca. 10 meter ude i et "vindue" i bagvandet, stiger en messingfarvet skygge op - så slipper blinket - skyggen forsvinder og jeg bliver helt - helt tom indvendig. Et uartikuleret brøl druknes i fossens larm. Behøver jeg at fortælle, at jeg affisker dette stykke flere gange i løbet af resten af aftenen!

Moralen kom dagen efter, da min fiskekammerat ENDELIG gjorde det: 12,78kg taget oppe i pool 30, landet efter tre kvarters kamp. Jo jeg er der nok også næste år, hvis jeg kan få et kort - der er vist kun en slags vaccine der virker mod Mörrumsfeberen- LAKS på land.