Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
Ekspedition Ungarn 2001 - 2. del
Indsendt af:Heinrich Hermansen
Dato:21-11-2005

Endelig var det blevet den 8. april, og jeg sprang ud af sengen. Egentligt var det min 26 år fødselsdag, men det havde absolut intet med min manglende lyst til at blive i sengen netop denne dag. Grunden er i stedet at kl. 19.00 kommer Jakob Egebæk og Kaspar Wendelin hjem til mig, og vi skulle af sted mod Ungarn, hvor jeg skal gense den "Ungarske Karpe", samt forhåbentlig skabe nye bekendtskaber med fremmede arter. Det eneste ting der kunne sætte lidt skår i glæden var, at vejrudsigten var alt andet end positiv, men det slog jeg nu hen med at det nok ikke havde højest prioritet hos en dansk metrolog at lave Ungarske vejrudsigter. Samtidig havde George Selmeczi fortalt mig at der for 14 dage siden var mellem 20-28°.

1. dag ankomst
Efter 1750 km. kørsel af autobanen, var vi der næsten. Jakob skulle dog lige have en lille sightseeing tur op langs Donau inde i Budapest, hvor jeg på bedste guide maner udpegede de mest kendte og imponerende bygningsværker i byen. Bagefter var vi i en stor grejforretning for at skaffe noget grej og forfoder til spotpris, ex. 2 * 80 grams svivelbly = 3 kr. og flåd til 3 kr. stk. Så af sted til turens første mål, nemlig søen Prerei hvor vi skal satse på maller. De første meldinger jeg havde om søen var meget positive, idet der skulle være maller omkring de 50-60 kg. og fiskeriet skulle være rimelig nemt at gå til.

Ved ankomsten ved søen så det hele meget godt ud, der var tale om et vand al'a et dansk p&t. Der var mange forskellige faciliteter så som små flotte hytter, resturan, toilet og brusebad. Der er flere forskellige søer fra helt små damme til søer på 350 x 350 meter. Vi blev sent af sted med en kæmpe spand små karusser som agn, og med besked om at det var søen med en blå balje ved med medicin i til mallerne, vi skulle fiske i. Da vi så søen fik vi nu en mindre chok, for mod vores forventninger var det ikke en af de helt store søer, men i stedt en af de mindre. Så for at være helt sikker, skynde vi os op til ejeren, for lige at høre om det nu også kunne passe, og på rigtig Ungarsk maner blev vi inviteret indenfor til en lille skarp, eller rettere sagt en 5-6 skarpe vodkaer og snaps, mens han fortalte at den var god nok det var den lille sø.

Da vi igen skulle tilbage til søen, fik vi lige den sidste 0,5l vodka med til søen, for han syntes godt nok, at vi var lidt små tossede at vi ville sove i telt og fiske hele natten, men så havde vi da i det mindste vodkaen at varme os på. Et par timer senere sidder Jakob og jeg inden i bivyen og drikker en øl, Kasper er lige gået op på toilet, og vi har fået ordre på ikke at fange noget mens han er væk, det kan vi nu ikke lige overhold, for der går knapt 5 min. før end en bidemelder skriger. Med hjertet helt oppe i halsen stormer vi ud, det er jakobs stang med en klump regnorm, der stødt og roligt giver line, Jakob griber stangen og giver modhug, fisken reager staks med et kort udløb. Spændt står jeg og betragter fighten, som er noget svær at bedømme, for Jakob 30 lbs ser nu ikke ud til at blive overanstrengt synderligt, men inde under land begynder fisken at suge ret kraftig, men vi har nu ikke nogen fornemmelse af hvor stor fisken er, da den kommer helt ind til land, påmontere jeg mig den berømte arbejdshandske, efter lidt fjumren med landingen, lykkedes det mig endelig at få ordentligt fat og jeg løfter turen første malle op på land, det var alt anden end en kæmpe, med sine 5,3 kg. måtte det siges at vi var lidt skuffet, for det var ikke lige hvad vi havde forventet, men hold da op hvor kan de kæmper, derefter kom der rigtig gang i Mallerne, og det vare da heller ikke læge inden den næste malle kom på land, denne gang var det Kaspar der førte sig frem med en 6 kg, og sådan forsatte det så Jakob så Kaspar. Indtil Kl. 01:00 hvor vi valgte at tage stængerne op, da vi var for smadret efter den lange køretur.

2.dag Malledag
Næste dag gik med at flådfiske efter karper i nogle af de andre søer, og der kom da også nogle små karper på land op til 4 kg. på land, men ikke nogle af de store vi så springe rundt om i søen, det skal dog lige siges at størstedelen af Karperne faldt for Jakobs ormebombe fisket på hans 30 lbs. mallestang med fletline og mulitrulle. Det lykkedes os at håndfange nordamerikanskemaller fra 5-10cm i en af de mindre søer. Hen under aften går jagten ind på nogle større agnfisk end de 5 cm. Karusser som vi havde fået udleveret. Efter noget tid finder vi en mellem stor sø, hvor vi af en eller anden grund bliver enig om at der må der være nogle større agnfisk, så vi trækker fangstnettet ned, og rigtig nok!, i nettet ligger 10 stk. 10cm. karper en stak små karusser og en 25 cm. græskarpe. Efter en længer tids diskussion bliver vi enig om at vi vil bruge skælkarperne, men Jakob og jeg mener nu at spejlene skulle overleve.

Selve 2. nat forløb nu i stor træk som den forrige, også denne nat skreg bidemelderne på skift, og endelig var det en af mine der skreg på hjælp, men ak og ve, for i modhugget nærmest fløj der en lille pind gedde op i favnen på mig. Men som natten skred frem, vi fik alle maller på land, dog uden at størrelsen af dem imponerede syndelig, det til trods for af at vi nu benyttede støre agn, til gengæld fik vi smagt meget grundig på de lokale våde vare.

Resultatet efter de 2 første dage blev således
9 maller med den største på 8 kg.
7 Karper med den største på 4 kg.

Så når alt, kommer til alt må vi sige at søen skuffede os en del, hvad angår fiskeriet, specielt når vi viste at der er maller op til de 50 kg. og karper mellem 20-25 kg. og der er rigeligt af dem. Tilgengæld var det et rigtig hyggelig sted, som egner sig fortrinlig til en familie tur, da der er meget familie venlige faciliteter der, man kan blandt andet leje de små hyggelig hytter til en pris af 100-150 kr. pr. døgn. Så et rigtig godt sted hvis man vil prøve at fange sin første malle, eller hvis man har familien med.

3.dag Moby Dick
Men nu skulle vi endelig til det jeg havde gået og glædet mig til de sidste 10 mdr., nemlig lige så længe som det er, siden jeg sidst gæstede Moby Dick. Det ubestridte bedste karpevand i Ungarn, hvis man spørger mig. Straks ved ankomsten til søen ser vi den første Karpe gå fri af vandet, ikke nogen kæmpe, men dog en fisk på den rigtige side af de 8 kg., det kunne nok få fiskefeberen til at stige nogle grader. Pladserne blev hurtigt og rimelig smertefrit fordelt mellem os, og i solidaritet med hinanden, hjalp vi hinanden med at slå vores Lejr op. Dette gav også Kaspar lidt ekstra tid til at få hældt en hel del lokal Vodka indenbords, han havde nemlig hjemmefra sagt at han ville være fuld, inden han lagde det første tackel ud. Og tro mig det lykkedes!!. Til trods for at jeg ikke var fuld, lykkedes det mig, i min iver for at få tacklerne i vandet, at springe linen i første kast, så det var jo en fed start, at have et 110 grams tackel, med en størrelse 1 krog med 2X22 mm. fiskeboller liggende ude på pladsen. Da alle havde tacklerne i vandet, mødtes vi henne ved Kaspar for lige at få en skarp, mens jeg stod og fortalte røverhistorier, om sidste års fiskeri. Samtidig bad jeg en lille bøn, om at vi ville få noget vildt fiskeri for jeg havde trods alt lokket de andre 1750 km. Syd øst over, og der var ikke sket det mindste på 3 timer, sidste år havde det kun taget 15 min at få det første hug.

Da jeg var på vej ned til min plads sammen med Jakob, for at vise ham hvor mine tackler var lagt, skete det endelig, hans bidemelder skreg. Jakob smed for første og sidste gang på turen en fuld øl, og vi spænede alt hvad vi kunne. Til trods for at vi var 500 meter væk, sad fisken der stadig, og turens første karpe var en realitet, en lille skæller omkring de 5,5 kg. Derefter gik det stærkt og i løbet af en ½ time landede han 3 stk. op til 10,5kg.I løbet af natte kom min plads også op og køre, dog uden at komme i sammen gear som Jakobs, for gang på gang, kunne jeg høre han bidemelder køre for fuld skrue, men det blev til en del fisk op til 10,4kg. Hen af kl 6. blev jeg vækket af det mest grinagtig syn, udenfor bivyen stod Jakob total baldret med øjnende hængende ned ved knæerne og dyng våd, for at fuldende billedet havde han gule plastikposer stikkende op af vandrestøvlerne. Grundet der til var at han havde nået karpe nr. 19, og han havde ikke fået så meget som et sek. søvn, samtidig havde han kort forinden miste en kæmpe fisk efter en ½ times fight, under fighten havde han været nød til at gå i båden, og senere var han vadet ud i vandet, så han var lidt nedkørt.

4.dag Vi andre får gang i pladserne
I dag få vi gjort lidt mere ved det opsøgende arbejde, idet Kaspar og Jeg er ude i båden, for at tjekke hele søen på ekkoloddet, men efter blot at have roet knapt 50 meter, måtte jeg vende båden, så Kaspar kunne komme ind til hans stænger, da han havde et run, Kaspar griber stangen, og tage den med i båden, så kunne vi jo både fighte fisk og lodde søen, lige som vi havde nette en fin spejler omkring de 7-8 kg., skreg min bidemelder, og jeg blev sat i land. Det viste sig at være en rød koi på ca. 3 kg. Efter at havde loddet søen, skal der forsøges nogle nye ting, fx sejler jeg en af mine tackler over til modsatte side ca. 320 meter med 2X 32 mm, fiskeboller, hvor der 3 meter ude lige under en udhængende træ er 5 meter. Der går nogle timer før end det endelig sker, min tacklel bliver samlet op. Mine forventninger er helt i top, i modhugget tager fisken et kort udløb, og forventningerne bliver skruet i vejret, hvad har mon indhaleret mine 2X 32mm. fiskeboller.

Efter en lang og hård fight kan jeg lande en flot spejler på 9,5 kg., ikke lige hvad jeg havde forventet, men man kan nu ikke være skuffet efter en sådanne fight. Til mit store held er mit tidligere mistet tackel blevet viklet ind i min line under fighten, så nu har jeg ikke længere den at tænke på . Midt på dagen får Jakob et rigtig godt hug fra en karpe han har svært ved at styre, den laver flere gange har lavet faretruende udløb mod træerne langs søens kanten. Så efter små 10 minutter springer vi i båden for at tager kampen op ude på søen. Efter en meget lang og nervepirrende fight ude i båden, begynder fisken endelig at vise træthedstegn og vi får nettet de nede i den anden ende af søen. Da har vi også fået 5 tilskuere, som alle holder i deres store lastbiler langs vejen oppe på skrænten. Da Jakob vælger at gå tilbage, får han mange hilsner og tilråb af de lokale truckere, de smiler alle gladeog ifølge Jakob havde de ca. 3 hele tænder i munden, altså tilsammen!!. Karpen viser sig desværre ikke helt at kunne leve op til den gode fight, da den kommer på vægten. Den trækker dog nålen ned på 12,8 kg.

Hen under aften får Kaspar et hug på hans mallestang, som fisker med pop up løjer, det viste sig dog at stamme fra en lille fætter på 1,8 kg. Men vi andre blev nu noget inspireret af Kaspars pop up tackel, som var uhyre simpel, men dog kunne fiske hele natten, uden opsyn, og uden at kludre ( tacklet bestod af en korkkugle på ca 2cm., som var bundet til krogøjet, og et 80 grams blylod på bunden, på denne måde kunne han uden problemer fiske i overfladen, hvor mallerne jager). Jeg skal lige love for at Kaspar nu skulle vise sine talenter som speed fisker, for nu skulle der altså løjer på land!, for der skal helst 2-3 stk. på en str. 8/o krog. Kaspar viste et helt usædvanlig talent for dette speed fiskeri efter løjer, og på 1 time fangede han nok 50 stk. Kl. var vel hen af 1, og jeg har lige været ude og lande en fin skæller på 11 kg. og ligger nu og nyder den stjerneklare himmel, da jeg høre et gevaldigt svup ca. 30 meter væk, og det er først, da min bidemelder giver lyd fra sig at det gå op for mig at det var mine løjer der var blevet suget ned i et dybt sort hul. Da jeg giver modhug, tænker jeg først "fuck den sidder i en træstamme", men nej linen begynder lige så stille at forsvinde, mens fisken gå mod højre og min surfcarsterstang med en 8-10 lbs. testkurve er spændt til bristepunktet, mens jeg begynder at råbe om hjælpe fra de andre. Ventetiden føles uendelig før end jeg endelig får et svar ude fra mørket, 5-10 min hugget ser jeg endelig de andre. På dette tidspunkt har jeg endnu ikke vundet så meget som en millimeter line. Derfor giver jeg bremsen en ekstra tand, og sætter bunddelen ned i sandet og sætter foden op mod stangen, så jeg kan presse den noget hårdere. Men ak nu sker det der ikke må ske, min 0,60mm line springer, og jeg triller bagover, i frustrations over min egen dumhed forsøgte jeg at lære min stang og hjul at flyve. Jeg får dog ikke lov til at surmule i ret lang tid, for mellem kl 3 og 4 lander jeg 3 fisk bl.a. 2 stk. på 11 kg, og efterhånden bliver mit problem igen at få plads til 10+ i sacksene, det til trods for at jeg har lavet dobbelt sackningern i de 3 sacks.

5.dag Den der gemmer til natten, gemmer til katten.
Den næste dag var nok dagen det kørte bedst for os alle, og jeg kan ikke rigtig huske hvor mange fisk der kom på land, men det var mange, for det køre simpelthen konstant for os alle, jeg tager bl.a. en gosty karpe på ikke mindre end 6,2 kg., den var en del af min første rigtige dobbelt run på turen. Ved middagstid køre vi ind til byen "Rackvec" for at få noget at spise. Menuen står på pizza og øl. Prisen er under 90, for os alle tre, samtidig skal madgrisen Jakob lige have en pizza med hjem, til natmad. På vej tilbage til søen, er Jakob rigtig i sit ES, og han fyre den ene vittighed af efter den anden, og det ender med at jeg ligger i bunden af bilen med mavekramper, og Kaspar må stoppe bilen, da han ikke længere er i stand til at køre uden om hullerne i vejen, huller er nok en underdrivelse, for de havde en strøelse der ledte tankerne hen på et bombekrater.

Knapt har vi fået snøren i vandet før end at det køre for vildt igen, mens det bliver mørkt får jeg i løbet af 45 min. en spejler på 11 kg. og en skæller på 16 kg. Begge fisk gaven en seriøse fight, og faktisk havde jeg ikke lagt det 1. tackel ud, da den næste huggede faldt. Kort før midnat tage jeg en spejler på 12,5 kg. Efter at have købt meget store mængde af den før omtalte lokal nektar, lavede vi hygge aften ved Kaspars bivy, hygge og hygge er nok så meget sagt, for det er blevet pisse koldt, men iført 3 par bukser og trøjer, samt regntøj, lykkes det os da at holde så meget på kropsvarmen at vi kan drikke nogle øl, med hyppige afbrydelser af bidemelder. Humøret stiger efterhånden til et niveau, hvor vi nærmest er i ekstase, for øllet er godt og fiskeriet køre for vildt. Vi opfinder bl.a. et nyt skål nemlig Horgasz (det betyder fiskeri på Ungarsk).Da vi vælger at kravle i poserne, venter der Jakob en overraskelse!!, for han er nemlig ikke alene i posen, nej nede i bunden, har han nemlig gemt pizzaen til natmaden, i håb om at den kunne holde sig varm, men tro mig det kunne den ikke!!!! Fuld af forventning sætter han glad tænderne i den 10 time gamle og næsten frosne pizza.

Behøver jeg fortælle at han gav sig til at forfodre med den. Mens han sidder der i stilheden og surmuler over hans stor tab, opfanger hans øre en underlig lyd, og hurtig genkender han den som værende knarren på et Pen Gti 330 hjul der giver line. Og Jakob fare ud og give modhug, med en knirkende 30 lbs stang og bævende knæ, råber han desperat om hjælp, men vi sover allerede dybt i poserne. Så det går op for ham at han selv må klare skærene, og han får efterhånden presset dyret ind mod land, da den flytter en ca. 5 kg tung trækasse som står ude i vandet omkring 1 meter. Nu bliver han for alvor klar over at han har et problem. Desværre løse problemet sig selv da krogen mister sit hold i fisken, og vi mister turens anden store malle.

6.dag Besøg af Mr. Horgaszmus, og Storkarpernes dag.
Da jeg næste morgen får trukket mit dovne og fordrukne krop ud at bivyen, traver jeg op til Kaspar for at høre hvordan natten er forløbet, selve natten havde været ret stille, men han havde fået et par fisk til morgen, der i blandt en lille 6 kg., og netop som han stod og fightede den, var Mr. Horgaszmus (ejeren af søen, en lille mand med en ret speciel kropsbygning og en vejrtrækning som får en til at frygte at han ville falde om når han tager det næste skridt) kommet forbi i sin ladvogn, og da han ser hvor lille fisken er, laver han en håndbremse vending i bedste James Bond Stil, han flå døren op og nærmest løber hen til Kaspar, hvor han siger "klein", hvorefter han griber fisken, flår krogen ud af munden på den, hvorefter han tager fiske i et gællegreb, kyler den op på ladet af bilen, hvorefter han forsvinder i en kæmpe støvsky, mens karpen spræller omme på ladet. Efter først at være lidt chokeret over historien er Kaspar og jeg er ved at omkomme af grin.

Da jeg senere er henne ved Jakob som er noget nede over tabet af stormallen og pizzaen, syntes jeg lige at det er tid til at fortælle ham om Kaspars møde med Mr. Horgaszmus. jeg fortælle historien og straks forsvinder hans lidt sørgelige ansigts udtryk, og han nærmest triller omkring på jorden af grin. Da vi har grinet af beslutter vi at, vi lige kan klare en morgen bajer, 1 bliver hurtig til 2 og 3, og alt imens at vi sidder der i solen i læ for den uhyggelig kolde vind og snakker om at det kunne være rart med en rigtig god fisk, får Jakob et rolig run, inde under egen bred, da jeg høre hans 3½ lbs. knage går det op for mig at han måske skal have en hånd med nettet, for her er vist tale om en 8'ere med store finner = STOR FISK. Efter en god tung fight lykkes det mig at nette fisken, som sender Jakob i spidsen, med en rigtig massiv spejler på 18,5 kg. Efter en vel overstået foto seance med både min 16,0 kg. og Jakobs 18,5kg. Går jeg tilbage for at få lidt mere søven, men det kan ikke rigtig lykkes for karperne er i æde humør. Da jeg Kl. 17 efter en ½ times søvn igen skal ud i fighte stolen, opdager jeg at det sner, så her står jeg altså i sne vejr og fighter en spejler på 10,6kg. Knapt har jeg landet fisken, før end at jeg kan høre Jakob og Kaspar over fra den anden side, Jakob har igen fået noget stort på krogen, denne gang endnu en imponerende spejler på 17,9 kg.

7. Da helvede frøs til.
Denne nat blev nok en af de koldeste, jeg kan huske, og på et tidspunkt havde jeg trankiaet inde i bivyen for at få lidt varme, men det vare der åbenlyst andre der også syntes var en god ide, for pludselig sad der en rotte blot 15 cm. fra mit ansigt. Heldigvis, var fiskeriet efterhånden gået død på min plads, da jeg lagde nede i vinsiden, hvor vandet hurtigt blev nedkølet, af den kolde og meget kraftige vind, som lavede skumtoppe på vandet. Men jeg fik da en enkelt 10+, da jeg ville nette den, måtte jeg lige bruge et par min på at tø fangstnet op og sacksne var frosset sammen til en stor stenhård blok.

Næste morgen var det tid til at pakke sammen. Men jeg ville lige høre om de andre havde frosset lige så meget som mig, Det havde Kaspar ikke for han havde ikke fået en fisk om natten, men præsis kl. 6 havde han fået et run. Ja igen en 6 kg's, og hvem kom lige efter, ja hvem andre end Mr. Horgaszmus!!, denne gang kom han dog ikke løbende, nej i stedet råbte han ud af vinduet "Klein", "Auto", hvortil Kaspar nikkede, og Mr. Horgaszmus pegede på ladet, han ville nemlig have karpe (formodentligt til middag).Vi havde det meget svært ved at pakke sammen, for vinden havde lagt sig fuldstændig, og det var høj blå himmel, endelig kunne vi nyde solen og gå rundt i T-shirt her den sidste dag. Jakob fik også lige besøg af Mr. Horgaszmus, som udbrød " Marma Mia jomfru Maria", da han hørte hvor mange karper Jakob havde fanget, da han nærlæse Jakobs lille bog lød det "kleine, kleine, kleine, i alt 91 gange og 2 gange "gut", det var de to på 17,9 og 18,5, han syntes var "gut", alle de andre mellem 12,8- 1,3 var "Kleine"!!.

Da vi igen sad i bilen var det tid til lidt statistik, over de sidste 4 dages fiskeri.

Kaspar havde 12 Karper med 3 stk. på 10+
Jeg havde 27 Karper med 12 stk. 10+ , 11 stk. mellem 9,9 og 7,0 kg, 3 stk. under 7,0 kg. de små var alle Koi'ere
Jakob som ikke fik meget søvn, men til gengæld det vildeste fiskeri jeg nogensinde har hørt om fik 93 Karper med 13 stk. 10+
I alt havde Moby Dick på 4 dage givet os 136 Karper med 28 stk. 10+, og omkring 85-90 % af fiskene var over 7 kg.