Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
ARTIKLER

Indtast søgeord:Gem søgeord

Artikler ialt: 147
Bornholmsk naturlaks
Indsendt af:Fiskeringen
Dato:22-09-2003

Fredag den 20.marts besøgte en af Danmarks bedste trollingfiskere Flemming Snowmann, Frimand Sport.

Flemming fortalte indgående om laksefiskeriet på Bornholm således, at os der lyttede blev grebet af laksefeber, det var bare noget som måtte opleves. Det var ikke kun historierne; men i særdeleshed også Flemmings evne til at fortælle på en gribende måde, som gjorde udslaget.

Flemming tilbød en tur, som jeg ikke kunne sige nej til, og to dage senere sad jeg på Bornholmerbåden med udsigt til to dages trollingfiskeri i verdensklasse, hvilket jeg på daværende tidspunkt var uvidende om!

Jeg ankom mandag den 23.marts kl. 06.30 til Rønne, hvor Flemming tog imod ved færgelejet. Turen gik herefter til Flemmings private gård, hvor jeg ved Rønne observerede, at vandet var så godt som stille; men alt imens vi kørte rundt om øen, forandrede vandet sig, så bølgerne viste tænder og var 2 til 3 meter høje med en vind på 10 til 12 m/sek. fra sydøst.

Efter et solidt morgenfoder var det tid til at se båden, som skulle guide mig gennem Østersøens luner de næste to dage . Døren til laden blev åbnet og her stod ""Playboy"" en Bayliner 2002 Trophy med alt tænkeligt udstyr. Her kan bl.a. nævnes 175 HK Mercuri 6 cyl. motor og ved dennes side en 15 HK Honda trolling motor. Trollingbaren bestod af to Canon 10A Digital 4 og i siderne var monteret et stk. Canon 10A samt en Unitrol. På instrumenteringen var den drivende kraft Lawrence LMS 350 A samt Globemap 2000 kort plotter. Stængerne bestod af Berkley Inlinestænger samt Salmonizer, og hjulene var Daiwa SG 47og Okuma med linetæller.

Klokke 9.00 ankom vi til havnen i Melsted, hvor båden skulle sættes i vandet. Her var samlet mange forskellige trollingbåde bl.a. Jysk Småbådsklub, hvor de sidste dages oplevelser og erfaringer blev udvekslet.

Turen ud gennem Melsted havn krævede erfaring p.g.a, der umiddelbart udenfor havnen ligger nogle klippeskær, som ingen har interesse i at komme i kontakt med. Men som Svend Saabye engang skrev ""Fisker kend dit vand"", og det gør Flemming til alles glæde.

De fleste trollingbåde holdt sig klogelig en til fire sømil fra land. Flemming og jeg besluttede os for at prøve fiskepladsen kaldet ""Terrassen"" tæt ved Christiansø, hvilket viste sig at være en god disposition, idet vi fangede to flotte laks på henholdsvis 6 og 7 kg. Foruden fangsten tabte vi desværre også to gode fisk. Alle fire fisk huggede på den stive med farven appelsin. Dagen igennem havde vi otte stænger ude, hvor vi fiskede på dybden 15 til 120 fod. Jysk Småbådeklub orieterede os om fangster på Dipsy Diver tættere på land; men vi fik fiskene på ca 120 fod vand.

Min generelle oplevelse på havet blandt trollingfiskere er, at de er hinanden meget behjælpelige, da der hele tiden var en orientering om fiskedybder samt de sidste nye fangster.Her kunne mange andre lystfiskere givetvis lære en del!

Efter mørkets frembrud ankom vi i havn med to fine fisk og afsluttede dagen behørigt med et godt måltid mad, for herefter at gå til køjs.

Efter seks timer søvn var vi atter parate ved Melsted havn og kiggede ud på et næsten spejlblankt vand, som inviterede til spændende fiskeri. Med solopgang over Hammer Bakker tog vi ud med en hastighed på 40 knob for at finde netop det rigtige fiskested.

Vi havde bestemt os for at fiskeriet skulle foregå på ""gravstenen samt 31'eren"". Da vi kom ud til gravstenen, kunne vi meget hurtigt på bunden af ekkoloddet registrere et seks til otte meter bredt bælte af briesling. Disse blev spredt opad i store buer jagtet af laks i alle vandlag – Flemmings kommentar hertil var ""WHAU"", og jeg samtykkede.

Vi fik meget hurtigt rigget otte stænger til og tilbage til ekkoloddet, for det var virkelig meget bedre end en god actionfilm. Vi havde ikke engang fået sat os i stolene før den første stang udløstes. Hurtigt fik vi taget de øvrige stænger op, og figthen skulle begynde. Flemming, som skulle tage første hug, mente efter sin bedste overbevisning, at det var en god torsk, hvorfor jeg som gæst skulle have lov til at hive en ""Bornholmsk Torsk"" ind. Som sagt så gjort og opad det gik. Den var efter min mening mere bevendt på en pirkestang; men ganske kort tid efter kom loddet fra Digital'en til syne med en pæn laks på otte kg. Det, som var sket, var, at klemmen var viklet rundt om wiren og fisken derved blev hevet op med hjælp fra Digital'en.

Fisken gik direkte ud af vandet og blev nettet. ""Hole in one"", jeg havde kun én kommentar – Pæn Bornholmertorsk!

Vi blev enige om, at vi hellere måtte få rigget til igen og således også få en kop morgenkaffe ovenpå denne start. Ned i stolen og op igen. Nu var der fisk igen. Samme dybde som før - 188 fod. Efter 5 minutter lå her nr. 2 laks på hele 6 kg.

Forfra - begynd. Vi riggede hurtigt til igen og så den kaaafffffee måtte igen udskydes, for nu var der fisk igen. Nok engang ind med de andre stænger og forfra hiv op. 5 minutter senere lå der 8 kg. laks i båden,og hvis det fortsatte sådan hele dagen ville vi være tvunget til at sejle i havn for ikke at have overvægt i båden.

Vi besluttede, at nu ville vi altså have den kaffe, hvorfor vi kun monterede to stænger på henholdsvis 175 og 188 fod. SÅDAN. For rent faktisk fik kun lige sat os ned før der igen var lyd fra en af knarrerne. Denne gang var det en laks på 8 kg. som også blev landet i båden efter en god fight.

Et kig på ekkoloddet fortalte om store stimer af laks, der fortsat jagede briesling. Dette fiskeri fortsatte i en times tid, hvor vi landede 6 laks i størrelsen 6 til 9 kg. Huggene faldt på den stive appelsinfarvede.

Da de første erhvervsfiskere med trawl efter briesling befandt sig i området døde fiskeriet, men for pokker da en fantastisk morgen.

Vi havde selvfølgelig underettet andre om vores fiskeri, så vi fik hurtigt besøg af Bert fra Sverige ""Renés fiskemakker"". Der var lykønskninger, og hurtigt fik de rigget en del stænger til. Bert fik hurtigt et dobbelthug igen på den stive.

Det var én af de dage, som ikke går i glemmebogen foreløbelig. Her tænkes naturligvis på fangsten, men i særdeleshed også på oplevelsen uden sammenligning.

Vi fiskede fortsat med to stænger og i løbet af den næste time mistede vi to fine fisk og så en meddelelse over WHF radioen. Bert havde igen fået et dobbelthug, hvortil vi lykønskede og afsluttede samtalen med ""Nu har vi også fisk"" Denne gang en laks på 8 kg. Vi fik yderligere et par laks i denne kaliber og Bert måtte endnu engang lyknske, da vi får endnu en udløsning på en af stængerne. Var her tale om en større fisk end de hidtil fangede. Inden vi havde fået rigget de andre stænger op, havde vi 400 fod line mellem laksen og båden. Flemming fightede ti minutter før sølvtøjet på 12,8 kg. lå i båden, altså dagens største i båden ""Playboy"".

Vi fiskede endnu et par timer, hvor båden var tilrigget med outrigger og seks stænger, da vi fik et hug på 188 fods dybde. SG 47'eren hvinede og outrigger samt fem andre stænger blev revet op og nu stod linetælleren på 566 fod med næsten blokeret bremse. Nu var det min tur til at få trollinglaksen over 10 kg. Jeg løftede stangen ud af stangholderen. 10 sekunders kontakt med fisken og så slap line. Sådan kan det gå!

Yderligere et dobbelthug lidt senere. Flemming kaldte over WHF'en på Bert, vi fik kontakt og fortalte om vores dobbelthug. Bert svarede: ""Jeg har ikke tid, for der er fisk på alle stænger."" 8 Laks hvor vi senere fik oplyst, at tre af laksene blev landet i båden. To stk med vægt på 10,5 kg og én på 9,5 kg.

Da vi efter en lang og spændende dag af de få så solen gå ned, var det tid til at stikke i havn. 12 laks fra 6 til 12,8 kg blev linet op på rampen. Her ventede en hel del mennesker, som havde fulgt med over WHF'en. – Dette her var ikke hverdagskost.

Der var fanget en laks på 16,3 kg. af Jysk Småbådsklub som den største denne dag.

Folk fra andre havne ankom nu i biler for at se alle disse laks. Her kan bl.a. nævnes, at en af laksene var mærket med Silkeborg - altså en Gudenålaks. Endvidere kan nævnes en mulig bornholmsk havørred rekord på 14.6 kg. Denne fisk var utrolig svær at bedømme. Her kan være tale om hybrid (altså halv laks og halv ørred), og så tæller den ikke; men vi venter på svar fra biolog .

Altså et laksefiskeri i særklasse; men her er tale om et fiskeri, som netop topper. Så i den debat, der er imellem danske lystfiskere for eller imod trollingfiskeri, er min holdning, at så længe vi nyder den unikke natur, vi har i danmark og al den medicin og kammeratskab, der er forbundet med vores hobby, og vi kan nyde den på forskellige måder, så er det OK med mig, vi kan jo ikke alle sammen fiske på Kronborg pynten.

Jeg selv er en ivrig kystfisker og har nogle gange haft heldet til masser af havørred dage med over 30 fisk og alle genudsat. Skulle det fiskeri så forbydes. Nej vel. Vi skal lærer at beskytte den natur, vi har.