Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Annoncer: Dato:28-04-2024
Menu
Kalender
April 2024
MaTiOnToFrLøSø
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
NYHEDER
Miljø-gevinst på 7,5 tons kobber03/03/2006 14:18:03
(Kim bem: Så mangler vi bare lige, at erhvervsskibene også kiggede på bundmaling alternativer, så ville batte noget, f.eks. i forhold til tvekønnethed hos konker i vores indre farvande)

Ny undersøgelse viser, at danske lystbådehavne og sejlere er blevet så gode til at skåne miljøet, at 7,5 tons kobber årligt fjernes fra Danmarks havnepladser.

I kølvandet på en omfattende informationskampagne har danske lystbådehavne investeret i miljørigtigt værktøj, som sejlerne kan bruge, når de fjerner bundmaling fra deres både. De nye arbejdsmetoder betyder, at miljøet skånes for en belastning på 7,5 tons kobber om året. Det viser en ny undersøgelse, der er søsat af Miljøstyrelsen i samarbejde med Dansk Sejlunion.

Tidligere dryssede slibestøv og malingrester ned på havnepladsen og ud i luften, når bådene skulle have en ansigtsløftning. Men efter Miljøministeriet, Dansk Sejlunion og Foreningen af Lystbådehavne i Danmark i efteråret 2003 og foråret 2004 gennemførte informationskampagnen ”Nu er det en ren fornøjelse at fjerne bundmaling”, er det slut med den ”gammeldags” metode. Kampagnen opfordrede danske lystbådehavne til at investere i miljøvenligt udstyr og sejlerne til at bruge værktøjet. De tog imod opfordringen, og nu er skrabejernet og slibemaskinerne blevet udstyret med en støvsuger, der opsamler det miljøskadelige kobber og reducerer spildet med op til 99 pct.

Den nye undersøgelses markante resultater glæder både Miljøstyrelsen og Dansk Sejlunion, der har fået respons fra 279 ud af godt 300 lystbådehavne i Danmark.

- Dermed kender vi forholdene på hovedparten af de danske lystbådehavne rigtig godt. Faktisk bliver der nu fjernet bundmaling på den miljørigtige måde på 84 procent af de danske lystbådehavne, hvilket er rigtig flot, fastslår civilingeniør Helle Petersen Miljøstyrelsens Kemikalier.

Tilfreds sejlunion
- Både havne og sejlere har vist, at vi ad frivillighedens vej kan ”feje for egen dør”, når det handler om at få styr på miljøproblemerne. Det betyder, at vi nu stort set har fjernet en årlig miljøbelastning på 7,5 tons kobber fra vore havne. Det er virkelig noget, vi kan være stolte af, siger Jesper Højenvang, miljøkonsulent i Dansk Sejlunion.

Dansk Sejlunion arbejder fortsat for at få de allersidste lystbådehavne og sejlere til at benytte det nye udstyr. Eksempelvis opfordrer Dansk Sejlunion i deres medlemsblad og på hjemmesiden til, at sejlere og havne benytter det nye udstyr under den kommende forårsrengøring af bådene. Herudover vil Dansk Sejlunion i forbindelse med bådudstillingen i Bellacenteret den 25. februar - 5. marts 2006 demonstrere afrensningsudstyret i praksis og fortælle om de fordele, som havnene, sejlerne og miljøet opnår ved at opsamle den gamle bundmaling.

Kilde: MST Nyhedsbrev nr. 29 / Marts 2006
Flere nyheder

Send din kommentar
Der er ikke indsendt nogle kommentar

Du skal være logget ind for at indsende en kommentar
Navn
E-mail
Besked
Fiskemagasinet.dk
Copyright © 2006 Pro Tackle Interactive / Fiskemagasinet

Indryk annoncer : Kontakt Fiskemagasinet.dk | AnnonceinformationPriser

Partnersites: Grejborsen.dk | Fiskecuppen.dk