Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
NYHEDER
Svære skärgårdsgedder21/01/2005 00:00:00

Skärgårdsgedder er svære og får danske mosegedder til at ligne tusindbrødre. Men skärgårdsgedder kan være svære at fange, hvis man ikke kender området. Artiklens forfatter afprøvede en gammel drøm og beretter her om en uges intensiv fiskeri med spændende oplevelser ved et af Sveriges hotspots, Västervik Sportsfiskecamp.

<I>Tekst&nbsp; af Michael Riis</I>

<B>Svensk geddesjov </B>
Båden gled stille gennem det rolige vand og ind i det smalle stræde mellem to øer. Vandet var så klart, at man kunne se de grønne alger fem meter under båden. Her i strædet mellem øerne var der lille rund pool med en lille bitte ø på i midten. Vandet var spejlblankt, så vi måtte være meget forsigtige, så vi ikke skræmte gedderne. "Jeg fanger altid et par stykker i poolen, selvom den ikke er særlig stor", berettede Lennart, som ejer en sportsfiskeforretning i Västervik og som guidede os rundt i den smukke skärgård i området.

Vi skulle kaste vores woblere ind mod den lille ø, og derefter spinne hurtigt ind, så wobleren kom ned på tre til fem meters dybde, for der blev hurtigt dybt. Slask! Lennart hev en mindre gedde indenbords. Og der gik ikke længe før han havde endnu én. "Hvis I ikke fanger noget her, så fisker min mor bedre end jer", drillede Lennart. Han havde akkurat afsluttet sin provokation, da hans lette kulstang pludselig kom til at ligne en glasfiberstang uden rygrad. Denne gang var det en større gedde. Efter en kort fight måtte en pæn madamme på et par kilo måtte forbi krogløseren, før den igen var fri. "Skal man være svensker for at fange svenske gedder?!", spurgte min kammerat misundeligt.&nbsp;

<B>Drømmen om Skärgårdens kæmpegedder</B>
Så længe jeg kan huske, har fiskemagasinerne jævnligt været prydet med artikler med lokkende og imponerende beskrivelser og billeder af fantastisk geddefiskeri i den østvendte svenske skärgård på fastlandet og omkring Øland. Og det var ikke kun store gedder. Der var også mange gedder. Læsningen var voldsom gødning til mine drømme om brakvandsgedder, der fik mine geddefangster i de danske moser til at minde om tusindbrødre. Og da jeg ved et tilfælde fandt ud af, at Västervik Sportsfiskecamp, som ligger seks timers transport fra København, havde en tilbudskampagne, var jeg fyr og flamme. Prisen var 4000 svenske spir for to personer med leje af hytte og båd for en uges fiskeri. Fiskeriet foregår hele året, men regnes for at være bedst forår og efterår.

<B>Västervik Sportsfiskecamp</B>
Sportsfiskecamp ligger femten minutters taxikørsel fra togstationen, som ligger i centrum af havnebyen Västervik. Sportsfiskecamp er en kun en brøkdel af et større område med hytter, der er et projekt, som kommunen har søsat for at lokke turister til området. Forud for vores besøg forsøgte vi at booke en guide. Men vi fik at vide, at alle guiderne på Sportsfiskecamp var optaget. Med den viden frygtede vi, at skærgården var overrendt. Men udover os selv var der, til vores store overraskende, kun få hytter, der var beboet.
Faktisk virkede området lidt som en spøgelsesby, men det var herligt at have hele området uforstyrret for os selv. Opholdet inkluderede en ganske bekvem hytte med sengepladser til fem personer. I hytten var komfur, køleskab, brusekabine og tv. Derudover havde vi en mindre motorbåd til rådighed med plads til tre fiskere. Båden lå ved en lille bådebro blot to minutters gang fra hytten, hvilket var et stort plus, da vi havde en del grej at slæbe.

<B>Den indre Skärgård</B>
Hvor skulle vi begynde fiskeriet? Vi prøvede at overtale campens guider med uden held. Om ikke andet, så fik vi en masse råd om fiskepladser samt et dybdekort udleveret på Fiskecampen. Derudover havde vi medbragt ekkolod, hvilket gjorde en betydelig forskel, for det var kun benzinen, der satte grænsen for fiskeriets rækkevidde i det enorme område. Vi bestemte os for at bruge de første dage på fiskeriet i den indre skærgård tæt på Sportsfiskecamp. Vi begyndte ved nogle store sivområder i den store bugt, som begynder ved broen i Västerviks centrum og blot ti minutters sejlads fra Västervik Sportsfiskecamp.

Fiskeriet startede godt, da jeg både havde en gedde på et par kilo samt en fin aborre indenbords efter de første kast. Men så skete der heller ikke så meget mere den dag. På Sportsfiskecamp var der flere forklaringer: Gedderne var svære at få til at bide, fordi der manglede vind. Og gedderne blev nervøse, når vandets overflade var rolig. Eller også var gedderne søgt ned på dybere vand, fordi vandet var uklart. Men på trods af forsigtighed, når vi nærmede os fiskepladserne, og fiskeri i alle vanddybder, var det et magert udbytte. To gedder på tre kilo og en lille grøn pind. Geddefiskeriet i skærgården var ikke så nemt, som vi umiddelbart troede. Slukørede efter et par dages fiskeri uden potentiale til røverhistorier, sejlede vi en eftermiddag ind til havnen i Västervik. Der lå en sportsfiskerforretning, hvor vi måske kunne få et par tips. Vi kom til at tale med indehaveren, Lennart, som fik medlidenhed og lovede at guide os dagen efter.

<B>Den ydre Skärgård</B>
Vi mødte Lennart klokken otte om morgenen og sejlede ud i ydre skærgård. En halv times sejlads fra Västerviks Sportsfiskecamp findes en kanal i Gransö, som er en halvø med forbindelse til fastlandet. I umiddelbar forlængelse af kanalen åbenbarer sig et utroligt spændende område med små og store øer og rev, som er den sidste barriere før det åbne hav.

Her var mere vind, så vi kunne finde bugter og vige, hvor vind og strøm kunne presse stimer af byttefisk mod land. Desuden var der masser af spændende pladser med øer, skær og skrænterne med grøde og store sten. Og vandet var anderledes klart i vandet end i den indre skærgård. Det var her Lennart viste os poolen med det rolige vand og den lille ø. Og det var kun ét blandt mange meget spændende steder. Vi kom til et sted ved de yderste øer lige før den åbne skærgården, hvor vi skulle navigere meget forsigtigt, da klippebunden pludseligt gik helt op til overfladen, selvom vi var langt fra land. Dette var et godt sted til storgedder, fortalte Lennart. I det samme sprang en stor havørred ud af vandet bare tyve meter fra båden. Vores lange, tynde havørredblink ramte overfladen endnu før vi havde kastet anker.

Det tunge hug
Yiihaa, råbte Lennart! En umiddelbare følelse af stor skuffelse bredte sig i min krop. Havde svenskeren nu fisk igen!? Men min følelse af skuffelse og misundelse blev hurtigt afløst af nysgerrighed og spænding. For Lennart var ikke kommet med glædesudbud, da han fangede de andre gedder. Var det den store havørred, som vi havde set springe, Lennart havde på? Hans stang var i hvert fald kommet på seriøst overarbejde. Den var bukket helt sammen. Og vi kunne høre, at fisken tog line af hjulet med konstant fart, da bremsen blev ved med at giv lyd fra sig.

At dømme efter den måde, som den spændte line sang i vinden, måtte bremsen være spændt til det yderste. Eller også var der noget stort i den anden ende af linen. Det gik snart op for os, at der ikke var tale om en ørred, for det var ikke en ørreds hidsige bevægelser, der plantede sig i stangen. Fisken måtte i stedet være årsagen til, at vi havde siddet seks timer i tog fra København. Spørgsmålet var nu, hvor stor brakvandsgedden var. Når man tænkte på, at vi var tæt på det åbne Østersøhav – et kæmpe spisekammer af smældfede sild -&nbsp; måtte gedderne have en rimelig chance for at smaske sig op i en vægtklasse, hvor de kan få de fleste fiskestænger til at ligne en overspændt flitsbue. Efter 10-15 minutters fight var gedden ved at være træt, og Lennart kunne hale fisken op fra bunden, så vi kunne se den.

<B>Jävla! </B>
Svenske eder og forbandelser føg om ørerne. Lige før landing rullede gedden rundt, så den skrøbelige line ovenfor stålforfanget kom ind mellem geddens knivskarpe tænder. Gedden var en måler. Efter danske forhold en kanonflot fisk! Men efter Skærgårdsforhold en forholdsvis almindelig fangst, fortalte Lennart. Hans eder og forbandelser skyldtes ikke, at han havde mistet sin drømmefisk, for han har flere gedder over målet på samvittigheden. Lennarts ærgrelse skyldtes derimod, at han ville vise fotografen, at Sveriges østvendte skærgård stadig kan levere storgedder. Og vi ærgrede os ikke mindst, for Lennarts tunge hug var det nærmeste, vi kom på de drømme og forventninger vi havde til det østsvenske skærgårdsfiskeri.

<B>Svære Skärgårdsgedder</B>
Da jeg tog til Västervik havde jeg tårnhøje forventninger til fiskeriet, og jeg var kraftigt påvirket af artikler med fængende tekst og flotte kulørte billeder af imponerende fangster. Så jeg kan ikke komme uden om, at jeg var skuffet over resultatet. På den anden side havde vi kun guide en enkelt dag. Og netop den dag fik vi flest gedder. Så til dem, der overvejer at prøve lykken i den østvendte skærgård, er mit budskab: Skärgårdsgedder er svære! Og det skal både forstås i bogstaveligste forstand og i overført betydning. Chancen for en svær gedde i den tunge ende af vægtklassen er nok en del bedre i skærgården end i en Dansk mose. Men samtidig kan skærgårdsgedder være svære at finde og fange. Og de er slet ikke så nemme at overliste. Derfor er det vigtigt, at alliere sig med en lokalkendt guide tidligt på turen, så man kan få råd og vejledning om steder, grej, vind, vejr m.m. Og sidst men ikke mindst er det vigtigt at have realistiske forventninger til fiskeriet.

<B>Guider</B>
Vores oplevelse var, at guiderne på fiskecamp var ligeså svære at få i tale som gedderne. Den billigste guide ved Västervik Sportsfiskecamp koster 1000 svenske kroner for fire timers fiskeri. Og tillægstimer koster 200 kroner. Anders Forsberg, den lokale geddekonge, koster 2800 svenske kroner for seks timers fiskeri. Og 350 spir for ekstra timer. Og det er ikke ualmindeligt, at en dagtur varer omkring otte timer, så det kan hurtigt løbe op. I Västervik Jagt- og Fiske, som er en af byens sportsfiskerforretninger, får man ved køb af grej for 1000 svenske kroner en guide oveni til en hel dags fiskeri. Og så er guiderne her en hel del nemmere at få på krogen!

<B>Turen til Västervik </B>
Togturen fra København til Västervik tager omkring seks timer med skift i Malmö og Linköbing. Returbilletter koster cirka 1000 danske kroner. Fra Västervik skal man med taxi for at komme ud til Sportsfiskecamp. Taxien koster omkring 70 svenske kroner.

<B>Grej</B>
Svensken sværger til synkewobleren, hvilket først og fremmest skyldes wobleren evne til at komme ned på tre til seks meters vand. Flydewobleren har den fordel, at den er nem at holde fri af bundvegetationen, som nogle steder står ret højt i vandet. Synkewobleren har den fordel, at den er nemmere at kaste med. Og det er afgørende, fordi det ikke er tilladt at fiske trolling i skærgården. Desuden har synkewobleren den fordel at den ved spinnestop forsvinder ud af geddens synsfelt. Og det medfører at gedden hugger, fordi den ikke kan kontrollere woblerens position, som den kan ved flydewobleren, der hele tiden befinder sig inden for geddens synsfelt og kontrol.

Hvis man har mod på en lidt sværere disciplin, som endnu ikke er så kendt, så kan man prøve Jerkbait, som er en speciel type wobler, som går helt oppe i overfladen. Metoden egner sig især til fiskeri på lavt vand. Og glem ikke store skeblink eller spinnere, da dybden i skærgården kan variere meget. Man bør også medbringe havørredgrej til fiskeri i den ydre skærgård.
Flere nyheder

Send din kommentar
Der er ikke indsendt nogle kommentar

Du skal være logget ind for at indsende en kommentar