Forum  | Seneste nyheder | Kalender | Grejmarked | Bruger logind
Forrige | Næste
Afstemning
Antal registrerede brugere: 7365
Status: Du er ikke logget ind!
Ny bruger: Bliv oprettet som bruger
NYHEDER
Big Game på tilbud20/01/2005 00:00:00

Hvis man drømmer om at prøve kræfter med havets storvildt men mangler at vinde i lotto, så er Big Game i Thailand stedet. I farvandene ved Thailands vestkyst findes nemlig et spændende fiskeri efter sejlfisk, kongemakrel og barracudaer til en pris, almindelige mennesker kan betale.

<I>Af Michael Riis</I>

Jeg var på rundrejse i Thailand i min sommerferie. Jeg befandt mig, ifølge "Lonely Planet" rejseguide, på verdens femte smukkeste ø, nærmere betegnet Koh Phi Phi på Thailands vestkyst. Det var midt i juli måned, og regnsæsonen var begyndt. Jeg begyndte at ærgre mig over, at jeg ikke var blevet på Koh Phan Gan på østkysten, hvor solen bagte og Full Moon festerne lokkede. Men de lokale fiskere på Phi Phi fortalte, at regnen på vestkysten var gunstig for fiskeriet. Og dagen forinden var både fanget sejlfisk og nogle barracudaer.

Big Game til discountpris
Jeg lejede en Long Boat, som er en aflang træbåd med en motor for enden af en lang pind. Turarrangøren kiggede mærkeligt på mig, da jeg sagde, at jeg ville fiske alene. For det kostede det samme, hvadenten man tog ud én eller flere. Men prisen var overkommelig. 1600 Bath eller omkring 400 danske kroner for båd, skipper, mad og drikke fra otte om morgenen til fem om eftermiddagen. Men vigtigst af alt: Fik vi fisk, var fighten min. Jeg udspurgte turarrangøren om hans skippere. Jeg ville have den bedste! Og derudover ville jeg have én, som jeg kunne kommunikere med, da vi skulle være på båden sammen hele dagen. No problem! Jeg ville få den allerbedste skipper. Og selvfølgelig kunne han engelsk. I øvrigt havde han kun én skipper til at sejle for sig.

<B>Agnfisk på sildeforfang</B>
Solen bagte, selvom klokken ikke var mere end halv ni om morgenen. Ali, bådens kaptajn, var muslim og kunne ikke et ord engelsk. Med sit sparsomme ordforråd fik Ali forklaret, at jeg havde valgt den forkerte dag. Men chancerne var fifty fifty, mente han. Hmm, meget opmuntrende, tænkte jeg! Vi startede med at fange agnfisk på sildeophæng. Og snart glinsede bunden af sprællende småfisk. Guf for sejlfisk bebudede Ali. Derefter gik turen mod fiskepladserne. Den aflange motor osede og larmede. Arbejdstilsynet ville have påbudt høreværn. Langt om længe nåede vi fiskepladsen. Vi ankrede op mellem små grønklædte øer. Morgendisen lå som grå damp på vandets overflade. Vi var ikke de første på stedet. Et par hundrede meter væk lå en anden båd. Ombord på båden var fire andre danskere, som jeg havde mødt aftenen før på Phi Phis lokale diskotek Tin Tin. Jeg grinede lidt for mig selv. Havde de regnet med at fange noget alle sammen?&nbsp;&nbsp;

<B>Long Tail på krigsstien</B>
Solen var for alvor kommet frem og bagte ubarmhjertigt. Ikke en vind rørte sig. Pludselig kogte vandet! Vandets spejlblanke overflade splintredes af småfisk, som sprang for livet. Long Tail, fortalte Ali. Et imponerende syn! Denne forstørrede hornfiskelignende fisk jagtede mere over vandet end under. Og hvilken fart. Jeg greb spinnestangen, og begyndte at spinne med en ambulancefarvet Rapala synkewobler. Spild af tid, mente Ali. For det første var der kun line nok til et halvt kast, for det andet smagte Long Tail dårligt. Og vi var kommet efter fisk af en helt anden kaliber.

Hug! Min spinnestang bukkede sammen. En Long Tail dansede ballet. Og linen piskede af hjulet. Selvom fisken bare var en forstørret hornfisk kunne den sagtens tage udløb, så min spinnestang kom på overarbejde. Da jeg havde knipset et billede af fisken, smed Ali den tilbage i sit rette element. Det var jo ikke derfor vi var her!

<B>Levende agn til sejlfisk&nbsp;</B>
Fiskegrejet til sejlfisk var primitivt. For enden af den tykke 0.60 line sad en stor enkeltkrog. Med sin fiskekniv skar Ali et lille stykke flamingo af sin stol. Flamingostykket bandt han på linen omkring 4 meter over krogen. Derpå agnede han småfiskene lige under rygfinnen. Vi smed agnfiskene i vandet og flamingostykkerne forsvandt et kort øjeblik. Agnfiskene svømmede i hver sin retning og dækkede et stort område.

Det var vindstille, og varmen ikke var til at holde ud. Jeg lagde mig i skyggen under bådens lærredstag og drak masser af vand, spiste ananas og vandmelon. Intet skete hele dagen. Den anden båd kom forbi sent på eftermiddagen. De havde alle fået fisk. To pæne kongemakreller, en sejlfisk på otte kilo og endelig en ret stor barracuda. Barracudaen havde nær hevet stangen ud af hænderne på den heldige fanger, fortalte de. Havde vi fisket det forkerte sted? Var min skipper ikke dygtig nok? Hvad havde vi gjort galt?

<B>Fartsynder i dansehumør</B>
Eftermiddagens tidevand kom. Mine tanker var langt væk, og dagen gik på hæld. Bang! Muslimske eder og forbandelser føg om ørerne! Der var fisk. Jeg sprang op og greb stangen. Mit hjerte hamrede derudaf som et eksprestog på afveje! Det tunge grej var spændt som en flitsbue. Den tykke line flænsede vandets overflade med et svirp. 30 meter fra båden fløj en krabat af en sejlfisk meter i vejret, og kaskader af vand fulgte i kølvandet. Fisken blev ved med at springe som en vild. Det voldsomme udløb havde medført et mindre overløb på multirullen.

Jeg begyndte at kludre linen ud, da Ali rev stangen ud af hænderne på mig. Han var meget vred, og fik på sit gebrokne engelsk gjort det klart, at jeg kunne miste fingrene, hvis jeg fik dem viklet ind i linen. Vi fik heldigvis ordnet linen, som hvislede af det hvinende hjul. Og sejlfisken, som er verdens hurtigste fisk, tog udløb på mellem 50 og 100 meter. Hver gang jeg havde arbejdet line ind, forsvandt ligeså meget line, når fisken tog et af sine voldsomme udløb. Der var hverken fightstol eller sele på båden, så det var hårdt arbejde. Jeg bad til, at linen holdt til det voldsomme pres, og at krogen blev siddende. Fisken var jo blevet presset alt for hårdt i starten på grund af overløbet.

Fisken nærmede sig båden. Jeg havde ingen fornemmelse af fiskens størrelse, da jeg aldrig før havde fanget fisk i den størrelsesorden. Ali var meget nervøs. Krogen sad løst, og havde revet en lang flænge i munden på fisken. Linen skulle for alt i verden forblive stram. Sejlfisken var udmattet og lyste purpur i vandet på grund af ophidselse. Fisken kom tættere og tættere på båden. Ali bad mig om at styre fisken mod båden, så han kunne gaffe den. Linestykket til fisken var alarmerende kort. Hvis sejlfisken tog et udløb, var det yderst tvivlsomt, om linen ville klare presset. Tanken fik mit hjerte til at galopere igen! Men Ali plantede krogen i fisken med en trænet bevægelse, og sammen fik vi balanceret det store dyr indenbords.

<B>Månedens rekord på Phi Phi</B>
Sejlfisken virkede enorm, da den lå i bunden af den lille træbåd. Fighten varede en halv time, og var ren bodybuilding i den bagende sol. Jeg var høj af oplevelsen og totalt pumpet efter fighten med kraftkarlen. Sejlfisken vejede 25 kilo og var lang, som jeg er høj. Ali fortalte, at fisken var månedens rekord på Phi Phi. Jeg var pavestolt. Min drøm var gået i opfyldelse på min første Big Game tur. Sejlfisken blev hængt op på hovedgaden, og senere solgt til en restaurant. Ali og jeg fik halvdelen til deling. Oven i hatten fik jeg tre store sejlfiskebøffer, som blev grillet med barbeque og hvidløg. Og ja, den smagte som en drøm!

Guide til Phi Phi
Phi Phi ligger på Thailands vestkyst et par timers sejlads fra charterdestinationen Phuket.
En charterbillet til Phuket koster fra 2000 til 4000 kroner, hvis man har mulighed for at købe en afbestillingsbillet. Ellers er prisen omkring 5000 til 6000 kroner.
Flyvetiden fra København til Phuket er omkring 12 timer.
Fiskeriet efter sejlfisk finder sted hele året. Men om sommeren er der færrest sportsfiskere om budet på grund af regntiden og varmen.
Temperaturen i lavsæsonen, når vi har sommer i Danmark, er 30-35 grader i skyggen, mens temperaturen i højsæsonen er 25-30 grader i skyggen.
På Phi Phi koster en bungalow med bad, toilet og vifte omkring 200 kroner per døgn.
En Long Boat koster for en dag 400 kroner med skipper og mad.
Flere nyheder

Send din kommentar
Der er ikke indsendt nogle kommentar

Du skal være logget ind for at indsende en kommentar